Utlysning: Postdoktor i design och samhälle med inriktning migration

Publicerad

Högskolan för Design och konsthantverk (HDK) och Institutionen för Globala Studier (IGS) söker en postdoktor för att bedriva forskning om relationen mellan design, samhälle och migration.

HDK och IGS söker i denna utlysning mötespunkter mellan design/konsthantverk och migrationsstudier. Vi är intresserade i projektförslag där olika perspektiv, metoder och former för spridning av forskningresultat kombineras med utgångspunkt i design/konsthantverk och migrationsstudier.

HDK och IGS är särskilt intresserade av forskning som kombinerar teoretisk analys, empiriska metoder och konstnärligt utövande och där forskningsresultaten består av så väl artiklar som konstnärliga uttryck så som artefakter, dokumentationer av interventioner, utställningar mm. Forskningen bedrivs vid HDK och IGS samt inom centrumbildningen Centrum för Global Migration (CGM).

Anställningen som postdoktor omfattar 80 % forskning, 15 % arbete vid centrumbildningen Centrum för Global Migration, och 5 % undervisning. Vi söker dig som vill bli en aktiv del i forskningen på CGM. Du ska vara intresserad av att utveckla den interdisciplinära forskningsmiljön inom CGM och i synnerhet att utveckla tvärdisciplinär forskning mellan HDK och Institutionen för Globala Studier med inriktning mot design eller konsthantverk, samt samhälle och migration. Arbetet på CGM kommer även att ha administrativa inslag.

Anställningen är tidsbegränsad, två år. Sista ansökningsdatum är 15 augusti 2017.

Mer information och ansökan