Workshop om forskningskommunikation

Publicerad

Centrum för Global Migration (CGM) är samordnare för kunskapsutbyte inom Vetenskapsrådets nationella forskningsprogram för migration och integration, och vi arrangerar en workshopsdag om forskningskommunikation den 27 februari 2020.

Denna workshop är en del av en seminarieserie inom det nationella forskningsprogrammet inom migration och integration och riktar sig till forskningskommunikatörer och migrationsforskare. Om du är intresserad av hur man på bästa sätt kan kommunicera om politiskt känsliga ämnen som migration och integration, att diskutera forskningskommunikation direkt med forskare, eller vill lära dig mer om pågående migrationsforskning är du varmt välkommen att delta.

Anmäl dig senast 6 februari genom att mejla till: globalmigration@cgm.gu.se.

27 februari 2020

kl. 9.30–16.00

Göteborgs universitet, Konferenscenter Wallenberg, Medicinaregatan 20, Göteborg

Forskare och kommunikatörer från flera universitet i Sverige kommer att delta under dagen, och i programmet finns utrymme för erfarenhetsutbyte både mellan kommunikatörer på olika lärosäten och mellan forskare och kommunikatörer.

Exempel på utmaningar för forskningskommunikation inom migration-integration är t.ex.:

• Hur nå ut till politiker, tjänstemän och studenter
  • Hur undvika att reproducera stigmatisering (via begrepp som varierar med tid och plats, t.ex.: flykting, integration)
  • Hur hantera hot och näthat

Målet med workshopen är att erbjuda:

• Erfarenhetsutbyte mellan projekten i gemensamma kommunikationsutmaningar
  • Möjlighet till gemensam diskussion mellan forskare och kommunikatörer från olika lärosäten
  • Orientering för kommunikatörer på projektens lärosäten om migration- och integrationsforskning
  • Tillfälle för varje forskare att testa verktyg som kan underlätta den egna kommunikationen med omvärlden

Mette Andersson (Professor - Department of Sociology and Human Geography, University of Oslo) presenterar sin rapport: ”Kampen om vitenskapeligheten”, och Caroline Tovatt, FD, biträdande kanslichef Delmi berättar om hur delegationen arbetar med policy briefs. Dagen avslutas med erfarenhetsutbyte och diskussioner om gemensamma kommunikationsutmaningar samt en genomgång av utgångspunkterna för kommunikationsplanering.

ladda ner workshops-programmet