CGM i media: Podd om integrationspolitik

Publicerad

Vad innebär det egentligen att ”integreras” i ett samhälle? Måste segregation nödvändigtvis stå i motsats till integration? Vad är skillnaden mellan integration och assimilering? Och hur väl förankrade är dagens politiska beslut i integrationsforskningen?

Andrea Spehar, Mikael Byström och Sirus Dehdari diskuterar integrationspolitiken, dess historia och vad forskningen egentligen säger om möjligheterna för invandrare att komma in i samhället idag i en podd från det digitala bildningsmagasinet Anekdot.

Andrea Spehar är docent i statsvetenskap vid Göteborgs universitet och föreståndare för Centrum för Global Migration, Mikael Byström är docent i historia vid Uppsala universitet och Sirus Dehdari är postdok-forskare i nationalekonomi vid Stockholms universitet och Uppsala universitet.

Lyssna på podden här